Obavijest o regulatornim promjenama u platnom prometu za fizičke osobe i poslovne subjekte u primjeni od 5. listopada 2025.

02.10.2025

Saznajte više o regulatornim promjenama u platnom prometu od 5. listopada 2025.

Provjera primatelja plaćanja (eng. Verification of Payee - VoP)

Što je Provjera primatelja plaćanja?


Od listopada 2025. godine vaša SEPA plaćanja i SEPA instant plaćanja  u eurima u BKS Banci još sigurnijima čini nova usluga: prije svake transakcije besplatno provjeravamo odgovara li navedeno ime i prezime odnosno naziv primatelja upisanom IBAN računu.
Ova usluga– Provjera primatelja plaćanja (eng. Verification of Payee - VoP) – temelji se na Uredbi EU-a (EU 2024/886) te pomaže smanjiti pogrešna plaćanja  i slučajeve prijevara.
Provjera se provodi automatski i trenutačno, kako biste mogli plaćati sigurno i bez brige.
U Hrvatskoj je ova mjera obvezna za sve banke i vrijedi za sva plaćanja unutar SEPA područja u valuti EUR.

Viša sigurnost za vaše prijenose
Automatska provjera imena i prezimena odnosno naziva primatelja s upisanim IBAN-om smanjuje rizik od pogrešaka kao i mogućnost prijevara.

Brza i besplatna provjera
Provjera se obavlja u nekoliko sekundi – bez dodatnih troškova za vas kao Klijenta.

Jasna povratna informacija  u slučaju odstupanja
Dobit ćete jasne povratne informacije u slučaju odstupanja i možete odmah ispraviti podatke.

Transparentnost u pogledu rizika
Ukoliko izvršite prijenos unatoč upozorenju, odgovornost snosite sami.

Kako funkcionira VoP:
1. Unos podataka
Unesite ime i prezime odnosno naziv primatelja i IBAN primatelja plaćanja putem elektronskog bankarstva (MyNet, BizzNet) ili mobilnog bankarstva (mBanka).  Možete skenirati bar kodove s naloga za plaćanje kako bi se podaci automatski popunili.

2. Provjera podataka
Banka primatelja plaćanja odmah provjerava odgovaraju li uneseno ime i prezime odnosno naziv primatelja upisanom  IBAN-u. Postupak se odvija u nekoliko sekundi.

3. Jasna povratna informacija
Ovisno o rezultatu dobit ćete jasnu povratnu informaciju: „Djelomično podudaranje“ (Close Match,) npr. kod pravopisnih pogrešaka, „Bez podudaranja“ (No Match) ili „Provjeru primatelja nije moguće provesti“ (No appliacable), npr. kod tehničkih problema ili nepodržanih računa).
U slučaju „Djelomičnog“ ili „Nepostojanja podudaranja“ možete prilagoditi ime i prezime odnosno naziv  ili odustati od transakcije.

Dodatno za poslovne subjekte:
Poslovni subjekti imaju mogućnost isključiti uslugu Provjere primatelja plaćanja kod plaćanja koja se iniciraju datotekama (pain.001) -  „Opt-out“ opcija. Ovu opciju možete u bilo kojem trenutku ponovno aktivirati (Opt-in).

Važno: ukoliko datoteka sadrži samo jednu jedinu transakciju, prema regulatornim zahtjevima mora se provesti provjera primatelja (VoP) (Opt-in).
Pripremite se: Provjeravajte zaprimljene račune zbog točnog navođenja imena i prezimena odnosno naziva primatelja. Koristite bar kodove za unos bez pogrešaka. Kao Vaša regionalna banka s fokusom na održivost i bliskost s Klijentima, rado ćemo Vas osobno podržati u jednoj od naših poslovnica ili putem naše podrške.

________________________________________
Važne napomene:
  • Neovisno o povratnoj informaciji, možete autorizirati plaćanje. Imajte na umu: u tom slučaju rizik pogrešnog prijenosa novčanih sredstava u potpunosti snosite Vi sami.
  • Provjera primatelja primjenjivat će se  od listopada 2025. za sva SEPA plaćanja u eurima (standardna i instant).
  • Tehnički problemi mogu se pojaviti  – pokušajte ponovno kasnije ili kontaktirajte primatelja plaćanja.
  • Provjera je moguća isključivo za transakcijske račune, nije omogućena za štedne knjižice, kreditne račune  ili zatvorene račune.


FAQs

Često postavljana pitanja (FAQ) – Informacije za poslovne klijente o Provjeri primatelja plaćanja  (Verification of Payee, VoP) i instant plaćanjima

1. Što je Provjera primatelja plaćanja  – eng. Verification of Payee (VoP)?
Provjera primatelja plaćanja (eng. Verification of Payee, VoP) je obvezna sigurnosna mjera u platnom prometu. Radi se o novom EU-propisu koji obvezuje banke u SEPA području od 9. listopada 2025. godine. Cilj je osigurati da se provjeri odgovara li ime i prezime odnosno naziv primatelja  IBAN-u primatelja,  prije nego što se izvrši SEPA prijenos ili SEPA instant prijenos.

2. U kojim je zemljama Provjera primatelja plaćanja  (VoP) obvezna?
VoP je obvezna u svim zemljama EU koje koriste euro, uključujući: Belgiju, Njemačku, Estoniju, Finsku, Francusku, Grčku, Irsku, Italiju, Hrvatsku, Latviju, Litvu, Luksemburg, Maltu, Nizozemsku, Austriju, Portugal, Slovačku, Sloveniju, Španjolsku i Cipar.
U EGP zemljama Island, Lihtenštajn i Norveška sudjelovanje je opcionalno i ovisi o lokalnim propisima.

3. Za koje se uplate provodi Provjera primatelja plaćanja?
VoP se provodi kod:
  • SEPA plaćanja
  • SEPA instant plaćanja
  • trajnih naloga
  • budućih plaćanja
4. Koje su uplate izuzete od Provjere primatelja plaćanja?
VoP se ne provodi kod:
  • uplata izvan EGP-a
  • plaćanja u valutama osim eura
  • SEPA izravnih terećenja i SEPA hitnih plaćanja
  • uplata na račune koji nisu transakcijski (npr. kreditni ili štedni računi)

5. Kako funkcionira Provjera primatelja plaćanja?
Uneseno ime i prezime odnosno naziva primatelja i upisani IBAN uspoređuju se s podacima koje vodi banka primatelja plaćanja. Ukoliko se podaci razlikuju, dobit ćete upozorenje. Unatoč upozorenjima  i dalje možete izvršiti prijenos.

Mogući rezultati provjere:
  • „Potpuno podudaranje“ (Match): ime i prezime / naziv i IBAN se u potpunosti podudaraju  
  • „Djelomično podudaranje“ (Close Match): manja odstupanja (npr. pravopisne pogreške)
  • „Bez podudaranja“ (No Match): ime i prezime odnosno naziv i  IBAN se ne podudaraju
  • „Provjeru primatelja  nije moguće provesti“ (Not Applicable): tehnički problem, račun koji nije transakcijski račun ili zatvoren račun

6. Što ako se ime i prezime odnosno naziv  i IBAN „djelomično podudaraju“?
Dobit ćete upozorenje: „Podaci primatelja plaćanja (ime i prezime odnosno naziv i IBAN) djelomično se podudaraju s podacima banke primatelja plaćanja. Točan naziv primatelja plaćanje je: „XXX“. Podatke možete potvrditi ili ih ispraviti.

7. Što ako se ime i prezime odnosno naziv i  IBAN uopće ne podudaraju?
U slučaju da je rezultat Provjere primatelja plaćanja „bez podudaranja“ i dalje možete autorizirati plaćanje, ali snosite rizik da novčana sredstva odu pogrešnom primatelju plaćanja. Prije potvrde dobit ćete jasno upozorenje, a odgovornost u potpunosti prelazi na Vas.
Ako Vas je Banka  upozorila da je rezultat Provjere primatelja plaćanja „bez podudaranja“ a Vi ste ignorirali upozorenje, Banka nije odgovorna za izvršenje plaćanja nenamjeravanom primatelju plaćanja. U takvom slučaju Klijent će biti odgovoran za nastalu štetu koja mu zbog toga eventualno nastane i nema pravo na povrat sredstava od strane Banke.

8. Što se događa ako zbog upozorenja o nepodudaranju prijenos ne bude autoriziran?
Prijenos se ne izvršava i na taj način se sprječavaju pogrešne uplate.

9. Što ako provjera primatelja ne može biti provedena?
Razlozi mogu biti:
  • račun nije transakcijski (npr. račun je štedni račun)
  • račun je zatvoren
  • tehnički problemi
  • banka primatelja (još) ne podržava VoP
U tom slučaju provjerite podatke izravno kod primatelja i pokušajte ponovo kasnije.

10. Koja mjera štiti račune od prijevarnih SEPA instant prijenosa?
Za svaki transakcijski račun moguće je postaviti limit za SEPA instant prijenose. Ako instant plaćanja ne želite dopustiti, limit se može postaviti na 0,00 EUR.

11. Gdje se mogu postaviti limit za SEPA instant prijenose?
Limiti se mogu postaviti:
  • u poslovnicama Banke (dnevni limit, limit po transakciji),
  • putem digitalnih kanala banke - elektronskog bankarstva (MyNet, BizzNet) ili mobilnog bankarstva (mBanka).
Limiti  vrijedi za sve ovlaštenike koji  raspolažu računom. Ukoliko su limiti postavljen na 0,00 EUR, instant plaćanja nisu moguća.

12. Mogu li poslovni subjekti isključiti Provjeru primatelja plaćanja?
Da, kod plaćanja koja se iniciraju datotekama (pain.001) moguće je isključivanje Provjere primatelja plaćanja („Opt-out“ opcija). No, ukoliko datoteka sadrži samo jednu transakciju, mora se provesti Provjera primatelja plaćanja.

13. Je li VoP obvezan kod pojedinačnih plaćanja poslovnih subjekata?
Da, obvezan je po zakonu.

14. Na što obratiti pažnju kod plaćanja i  VoP-a?
  • Kod pojedinačnih plaćanja  VoP je uvijek obvezan.
  • Kod plaćanja datotekama  odaberite želite li „Opt-in“ ili „Opt-out“.
  • Ako datoteka sadrži samo jedno plaćanje → uvijek „Opt-in“.
  • Ažurirajte i/ili  ispravite postojeće podatke o Vašim primateljima plaćanja.
  • Pazite na točnost imena i prezimena odnosno naziva  primatelja  kod novih unosa.
  • Ako često unosite nove primatelja plaćanja, razmislite o stalnom „Opt-in“ postupku.
  • Planirajte dodatno vrijeme kod opcije „Opt-in“ za  plaćanja datotekama, jer usluga provjera primatelja plaćanja kod datoteka može značajno produžiti vrijeme obrade datoteke.

15. Na što obratiti pažnju kod primanja uplata s VoP-om?
  • Koristite točan i potpun naziv Vaše tvrtke (uključujući pravni oblik: d.o.o., d.d. itd.).
  • Kod zajedničkih računa: svi vlasnici moraju biti navedeni.
  • Na računima koje izdajete koristite točan naziv vlasnika računa.
  • Koristite bar kodove na Vašim računima za automatski i brži unos podataka.